![]() Hans van der Louw Generaal-Majoor bd "Trots ben ik omdat ik gevraagd ben door de bedenker van het concept, Brigadegeneraal Hans Damen, om deze rol te vervullen. Het vertrouwen dat in mij is gesteld om Helmen vol Verhalen te helpen realiseren, raakt mij echt. Ik ben ook trots omdat ik zie wat wij inmiddels hebben losgemaakt met Helmen vol Verhalen. Bij veteranen en kunstenaars, maar ook bij organisaties als het Vfonds, het Veteraneninstituut, de provincie Limburg en zo vele, vele anderen die ons financieel en op andere wijze steunen. En ik ben trots omdat Helmen vol Verhalen echt de moeite waard is, zichzelf letterlijk “verkoopt”. Als je aan mensen uitlegt wat we willen bereiken, zie je dat heel snel het kwartje valt. ‘Dat dat nog niet eerder is gedaan...’ Dit is zo’n krachtig project, als je daar een bijdrage aan mag leveren, in welke rol ook, dan moet je toch trots zijn?!" Ik ben Hans van der Louw, Generaal-majoor (buiten dienst, sinds januari 2018), ruim 40 jaar gediend als Landmachtofficier. Zelf heb ik aan 2 missies deelgenomen: UNIFIL - Libanon in 1982 als Pelotonscommandant en IFOR(-2) in Bosnië in 1996 als Bataljonscommandant. "Ik zie mijn taak als voorzitter van de Stichting Helmen vol Verhalen vooral op 3 gebieden: aanmoedigen, luisteren, en (af en toe) de aandacht vragen." Aanmoedigen is het makkelijkste. We hebben immers een geweldig team, met natuurlijk voorop Amy van Son, die als onze projectleider zich met hart en ziel inzet om Helmen vol Verhalen tot een groot succes te maken. Naast de andere bestuursleden, zijn er nog vele anderen die zich (meestal achter de schermen) met verschillende aspecten van het project bezighouden. Denk bijvoorbeeld aan de keuze welke veteraan zijn of haar verhaal mag vertellen en de vastlegging van de ontmoeting tussen veteraan en kunstenaar. Met z’n allen wordt keihard gewerkt om de 20 kunstwerken die de verhalen van onze veteranen vertellen, volgend jaar aan Nederland te tonen. Er zit al zoveel energie in deze groep mensen dat aanmoedigen eigenlijk maar zelden nodig is. Met (goed) luisteren bedoel ik vooral het zien van kansen en daarop inspelen. Als zich bijvoorbeeld een potentiële sponsor aandient, proberen deze ervan te overtuigen dat investeren in Helmen vol Verhalen meer dan de moeite waard is. Want feit is dat we geld nodig hebben om onze doelen te realiseren. Maar ook het “op onze radar” krijgen van een verhaal dat het verdient te worden verteld. En misschien nog niet eerder bekend was. Ons projectteam dan attenderen op dat verhaal. En het dan weer aan Amy van Son en haar team overlaten. En ten slotte de aandacht vragen. Bij de onthulling van het pilot kunstwerk van Edwin de Wolf en Anook Cleonne bijvoorbeeld. Geïnterviewd worden en op YouTube en Facebook vertellen wat Helmen vol Verhalen inhoudt. Dat is vooral nu mijn verhaal. Dus niet over mijn eigen ervaringen tijdens een uitzending naar een (ver) land in conflict, maar over hoe het is om dit waardevolle project te helpen realiseren. Want ook dit is een missie. Die zeer de moeite waard is. Iets om echt trots op te zijn! Ga jij ook mee met ons? #meeopmissie
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Volg hier alles overHelmen Vol Verhalen Archieven
April 2021
Categorieën
Alles
|