Door Fred Lardenoye De vaardigheden die Rico Briedjal leerde bij de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten hebben hem gemaakt tot wat hij nu is: een succesvolle ondernemer die op energieke wijze innoverende projecten opzet. Dat er ook een rode draad door zijn leven als militair, als familieman en ondernemer loopt, ontdekte hij mede door het project ‘Helmen vol verhalen’. “Mijn mond viel open toen ik het zag.” “Als jongetje droomde ik van een redding in de laatste minuut, waardoor we met 1-0 kampioen werden.” Rico Briedjal (44) was op jonge leeftijd een talentvolle keeper bij de jeugd van voetbalclub ADO, maar voor een profcarrière schoot hij technisch tekort. ”In het begin leek het erop dat ik het wel kon compenseren door mijn drive om te winnen, maar de meesten in mijn lichting hadden al zeven jaar een betaalde voetbalopleiding gehad, dus ik liep achter de feiten aan.” BSB Maar ondanks het feit dat hij zijn school had verwaarloosd ten behoeve van zijn voetballoopbaan, kwam het met zijn carrière helemaal goed. De basis daarvoor werd gelegd bij de Koninklijke Marechaussee, waar hij zich meldde op aangeven van zijn moeder. “Zij kwam met een folder waarin ook een inlegvel zat over de BSB, de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten. Ik dacht direct: ‘dit is wat ik ga doen’.” Na zijn opleiding in Apeldoorn in 1998 en zijn plaatsing bij de grensbewaking in Schiphol, maakte hij deel uit van het ‘zakkenrollersteam’. ”Dat werk deed je in burger en dat beviel me prima, maar de BSB bleef mijn droom.” Die werd in 2000 alsnog werkelijkheid toen hij de opleiding daarvoor met succes afrondde. “Dat kwam overigens niet door mijn fysieke conditie, want ik behoorde op dat gebied tot de minderen, maar vooral door mijn mentale kracht. Daar heb ik altijd veel plezier van gehad.” Missies Over het werk mag hij niet in details treden, maar het gebeurde veelal in de anonimiteit. “Je wordt meestal met een bivakmuts ingezet. Je leeft een leven dat niet openlijk wordt gedeeld. Dus ook de erkenning die je normaal voor zo’n intense baan zou krijgen, ontbreekt.” Dat het werk niet zonder gevaar was, deerde hem niet. “Ik vond de spanning juist aantrekkelijk. Je hebt heel vaak het gevoel dat je leeft. Door de adrenaline, maar ook de intensieve samenwerking, de kameraadschap die ontstaat. Ik voelde aan alles dat het een vorming is die de rest van je leven waardevol is.” Hij moest onder meer informatie verzamelen, trainen, maar ook bijzondere opdrachten uitvoeren. Briedjal werkte in opdracht van meerdere ministeries ook in Irak en Afghanistan. “Het een was wat geheimer dan het andere. Dat je niks mag vertellen, vond ik zelf nog niet zo vervelend, maar het is geen fundament voor een duurzame relatie. Zelf ben ik ook gescheiden van de vrouw met wie ik een kind heb.” Revolutionair concept Het gebrek aan erkenning is voor hem persoonlijk geen probleem, want uit zijn dienst- tijd heeft hij niks bewaard. “Misschien gek voor een militair, maar ik haal geen erkenning uit medailles of andere militaire spullen. Ik haal erkenning uit de mensen met wie ik nog steeds contact heb. De mooie verhalen die we als oud-collega’s kunnen delen. En ik heb alles te danken aan wat ik bij de BSB geleerd heb.” Briedjal werkte na de BSB ook nog enige tijd voor de politie en werd daarna ondernemer. “Er zijn veel parallellen. Ook als ondernemer werk je vaak in een vijandige omgevingen en moet je je positie verwerven, dan is het elke keer een stukje land veroveren.” Hij heeft inmiddels meerdere bedrijven op het gebied van coaching. Maar momenteel besteedt hij veel aandacht aan het revoluti- onaire concept van ‘luggo’, een bedrijf dat hij samen met een oud-collega van het Korps Commandotroepen heeft opgezet. Het komt er op neer dat de bagage in het luchtverkeer logistiek helemaal wordt gescheiden van de reizigers. “Dat is wel een mooi voorbeeld, want in de vliegsector worden alle nieuwe spelers in eerste instantie afgestoten. We zijn heel klein begonnen, maar nu er weer op grote schaal wordt gevlogen, beleven we echt een doorbraak en groeit het explosief. In Nederland is het al mogelijk, nu gaan we verder in Europa.” ↓ Marjon Deul en Ien Sluyters over hun werk ‘Radar Love’, hier op tekening: “Het werk gaat over waakzaam zijn, over een radar die altijd aanstaat, zelfs als je al jaren niet meer bij Defensie werkt. En over hoe een gebeurtenis waarbij ogenschijnlijk weinig lijkt te gebeuren, ingrijpende gevolgen kan hebben voor iemands leven.” Podcast Hoewel hij kunst erg waardeert, aarzelde hij toen Amy van Son hem vroeg of hij wilde meewerken aan ‘Helmen vol verhalen’. “Ik kende haar van een podcast die in de coronatijd spontaan ontstond om over de situatie te praten. Amy was daarvoor ook uitgenodigd en na dat gesprek belde ze mij over haar project.” Hij twijfelde aanvankelijk of hij wel de juiste persoon was. “Hoewel ik dankbaar ben voor alles wat ik bij Defensie geleerd heb, ben ik helemaal niet bezig met mijn veteraan zijn. Anderzijds dacht ik ook: ‘hoe gaaf is het dat iemand over mijn verhaal een kunstwerk wil maken!’” Dat laatste gaf de doorslag, plus de overweging dat hij het huidige beeld van veteranen eenzijdig vindt. “Ik zeg nooit dat ik veteraan ben, want dan krijg je weer de vraag of je een trauma hebt.” Radar Love Ondanks zijn drukke agenda, vond hij tijd om met Ien Sluyters en Marjon Deul, die samen Mainkunstenaars vormen, in gesprek te gaan. “Zo werd ik onderdeel van een proces waarvan echt wel met mijn mond openviel, toen ik het resultaat voor het eerst zag.” Briedjal vermoedt dat de kunstenaressen aanvankelijk het beeld van een stoere militair hadden. “Maar toen ik daar binnenkwam, was dat met de intentie om een verbinding met hen te maken. Zo van: wie zijn jullie en wat doen jullie? Het werd een heel open gesprek waarin we naar elkaar luisterden.” Volgens de oud-marechaussee heeft het kunstenaarsduo de essentie van zijn leven op even simpele als doeltreffende wijze vastgelegd in het metalen kunst- werk ‘Radar Love’. “Natuurlijk hadden zij gerichte vragen over wat veel impact maakte. Zo ging ik weer terug naar de basis Defensie, maar in het kunstwerk zitten ook mijn gezin en mijn huidige werk op heel mooie wijze verwerkt. Mijn hele leven lang ben ik de last line of defense. Vanaf dat ik als vijfjarige het voetbalveld opstapte als keeper, maar natuurlijk ook in mijn werk bij de BSB.
0 Opmerkingen
Oud-verbindelaar Amy van Son brengt kunst en veteranen samen in een bijzonder project. Hoe krijg je meer aandacht voor de ervaringen van jonge veteranen? Dat vroeg oud-verbindelaar bij de marine Amy van Son zich af en het was generaal b.d. Hans Damen die haar aan een idee hielp. Met het project ‘Helmen vol verhalen’ heeft ze veteranen en kunstenaars met elkaar verbonden. Het resultaat is sinds kort op de Johan Willem Frisokazerne in Assen te zien, met hierbij ook twee kunstwerken die zijn gebaseerd op missieverhalen van marechaussees. TEKST FRED LARDENOYE Amy van Son (53) werd zelf twee keer als verbindelaar uitgezonden met de Hr. Ms. van Kinsbergen voor missies in het kader van de eerste Golfoorlog en de oorlog in voormalig Joegoslavië. Enkele jaren geleden bedacht zij het project ‘Your Song’, waarbij veteranen werden gekoppeld aan muzikanten. Zo ontstonden liedjes over de missies van militairen, variërend van rocknummers tot een operalied, die bij het 50-jarig bestaan van de humanistische geestelijke verzorging live ten gehore werden gebracht. Door het project leerde ze generaal b.d. Hans Damen kennen, die haar op een vergelijkbaar idee bracht. Van Son: “Hij had een hoop helmen en dacht: ‘wat als al die militairen hun verhalen zouden vertellen aan kunstenaars?’ Hij vroeg of ik daar iets mee wilde doen.” Van Son pakte het idee met hetzelfde enthousiasme op als bij haar vorige project en wist met steun van onder meer het vfonds twintig veteranen, onder wie twee marechaussees, aan kunstenaars te koppelen. Sneuvelen Toen ze het projectplan schreef, kwam ze al snel uit bij de beeldvorming van veteranen. “Die is toch nog altijd gekoppeld aan de Tweede Wereldoorlog, Nederlands-Indië en Korea. Het beeld van oude mannen met een baret en een blauw colbertje. Eigenlijk gaat het dan veelal om buitenlandse militairen die voor onze vrijheid hebben gevochten. Inmiddels is het omgekeerd: nu vechten wij over de hele wereld voor de vrede en vrijheid van anderen.” Van Son constateerde ook dat veel jonge militairen hun ‘veteraan zijn’ nog niet echt beleven. “In 2013 werd ik geïnterviewd en sprak ik over mezelf als ex-militair. Ik voelde me geen veteraan. Zo kwam ik op de vraag: wat onderscheidt ons nu van burgers? Militairen zijn bereid om in een ander land te sneuvelen voor de vrijheid. Dat geldt voor alle militairen en we naderen nu het moment waarop de oudere generaties verdwijnen en het stokje moet worden doorgegeven.” Oorlogsverslaggevers Het doel van ‘Helmen vol verhalen’ is dan ook om de verbinding te leggen tussen oude en jonge veteranen. “Het gaat niet om de missie zelf, dat is slechts een kapstok. Het gaat erom dat je wordt erkend als mens en dat je als militair bereid bent geweest om het hoogste offer te brengen voor de vrijheid.” De combinatie van kunstenaars en veteranen is minder vergezocht dan het op het eerste gezicht lijkt. “De eerste oorlogsverslaggevers waren kunstenaars, want in een ver verleden legden schilders veldslagen uit oorlogen vast. Het is een mooie match om kunst nu opnieuw in te zetten om te vertellen wat militairen allemaal meemaken.” Lees het hele artikel in Marver FNV. → De expositie ‘Helmen vol verhalen’ in de Johan Willem Frisokazerne in Assen is van 13.00 tot 17.00 uur op woensdag-, donderdag- en vrijdagmiddag te zien tot en met november. Meer informatie over het aanmelden vind je op http://helmenvolverhalen.nl/l/jwfkazerne.html
Bijzondere, vaak tragische momenten van 22 militairen zijn uitgebeeld in 22 kunstwerken. De expositie Helmen vol Verhalen op de kazerne Assen is donderdag geopend voor publiek.
In het voormalige restaurant van de Johan Willem Frisokazerne hangt het acrylschilderij van kunstenares Roxanne Monsanto uit Groningen. Een groep militairen staat in de Afghaanse heuvels rond twee opgepakte geblinddoekte Talibanstrijders. Zij worden verantwoordelijk gehouden voor de dood van de mariniers Marc Harders uit Westerbork en Jeroen Houweling in april 2010. Die kwamen om het leven toen ze met hun voertuig op een bermbom reden. Een derde marinier raakte daarbij zwaar gewond. Lees verder: Dagblad van het Noorden Willem Dekker © RTV Drenthe / Margriet Benak Altijd al een kijkje willen nemen achter de hekken van de Johan Willem Frisokazerne in Assen? Dat kan vanaf donderdag dankzij Helmen vol Verhalen. Een rondreizende expositie met kunstwerken, die het persoonlijke missieverhaal vertellen van de jongere veteranen. In dit kunstproject zijn 22 militairen, die de afgelopen decennia op missie waren, gekoppeld aan 22 professionele kunstenaars. Die hoorden stuk voor stuk het verhaal van de uitgezonden militairen aan. En dat vormde de inspiratiebron voor een kunstwerk met zeggingskracht. "Via Helmen vol Verhalen ga je dus als kijker mee op missie. Het schilderij of beeld dat is ontstaan, geeft het publiek een inkijkje in hoe de militair zijn missie beleefd heeft. En wat vooral is blijven hangen", vertelt projectleider Amy van Son Stokje overnemen Van Son is zelf marine-veteraan en bedenker van het kunstproject. Ze wilde in het kader van 75 jaar bevrijding, nu eindelijk wel eens stilstaan bij de jongere generatie veteranen, die de afgelopen veertig jaar op missie gingen. Over die verhalen is veel te weinig bekend, vindt Van Son, die moeten beter uitgedragen worden. Corona vertraagde de boel twee jaar, maar inmiddels is de expositie vervolmaakt, en te zien in Assen. "Als we het hebben over de jongere veteranen, dan gaat het om bijvoorbeeld VN-missies naar Libanon, voormalig Joegoslavië, Afghanistan en Mali. En dus niet over Nederlands-Indië, Korea of Nieuw-Guinea. Van die veteranengroep is over vijf tot tien jaar niemand meer over. We willen graag dat de jongere generatie het stokje overneemt", aldus Van Son. Met trots De militairen moeten onbevreesd hun persoonlijke verhaal kwijt kunnen, zo is de missie van 'boegbeeld' Amy van Son. Dan gaat het erom wat ze daar doormaakten, hun emoties, en hoe het met het thuisfront ging. Ook moet helder zijn dat een militaire missie niet eindigt na thuiskomst. "Er komt meestal nog een verhaal achteraan, voor de militairen zelf en ook voor het thuisfront", vertelt Van Son. "Bijvoorbeeld als er iets vreselijks is gebeurd, zoals het verlies van een kameraad. Dat heeft impact, en dat werkt door. Dat verhaal moet verteld kunnen worden. En ze moeten kunnen zeggen met trots veteraan te zijn, en niet zoals de oud-strijders van Nieuw-Guinea en Korea, die monddood werden gemaakt." Verbonden Eén van de verhalen die met Helmen vol Verhalen wordt verteld, is dat van de gesneuvelde Tom Krist, die op missie in Afghanistan het leven liet na een zelfmoordaanslag op een markt waar hij op dat moment was. Het is een houten kunstwerk, uit een dikke boomstam gesneden, met twee levensgrote handen, die omwikkeld worden door een dik touw. Verbonden heet het. "Verbonden is gemaakt door boomkunstenaar Jelmer Zwaan uit Meppel. Jelmer is zelf ook veteraan en zat in hetzelfde peloton als de gesneuvelde Tom Krist. Hij maakte het werk in nauw overleg met het thuisfront, de ouders van Tom Krist. En het vertelt eigenlijk dat je door deze vreselijke gebeurtenis met elkaar verbonden blijft." Bekijk hieronder de reportage over Helmen vol Verhalen Strijdbaar boegbeeld Ook projectleider Amy van Son deed haar verhaal als veteraan. En wel aan beeldend kunstenaar Marian Tappel uit Assen. Dat resulteerde in het boegbeeld van de tentoonstelling: Collateral beauty. Ze is uitgebeeld als witte zeemeermin, uitgerust met een fors zwiepende staart, met een gebalde vuist voor strijdbaarheid, en met een hand die een helm draagt. "Ik koos voor het boegbeeld, omdat Amy de trekker van dit kunstproject is. Ze heeft haar hele ziel en zaligheid erin gegooid. Ze komt op voor de zwakkeren, ze is liefdevol, strijdbaar, puur en komt op tegen alles wat onrecht is. Die strijdbaarheid, wilskracht en dat doorzettingsvermogen, daarmee is zij het boegbeeld geworden", legt Tappel uit. "Ze jaagt de monsters weg, net zoals vroeger het boegbeeld deed voorop de schepen, en met die flinke staart kan ze flinke klappen uitdelen." Vanaf donderdag is de expositie Helmen vol Verhalen te zien op de JWF-kazerne. De openingsdagen zijn vervolgens op woensdag, donderdag en vrijdag, want dan is ook het stoottroepenmuseum op het kazerneterrein geopend. Maar zomaar richting de kazerne rijden, dat is er niet bij, waarschuwt Amy van Son. "We moeten vanwege alle veiligheidsregels op Defensieterreinen bezoekers ophalen bij de poort, dus aanmelden moet via onze website van Helmen vol Verhalen." Nog wachten op subsidie Wel geeft de expositie bezoekers volgens Van Son ook de gelegenheid tot 'een uniek kijkje in het Asser kazerneleven'. "Publiek moet altijd buiten de poort blijven van het kazerneterrein, dat zwaar beveiligd is, maar dit is een ultieme kans om eens bij Defensie in Assen achter de hekken te kijken." Het rondreizende kunstproject naar de Asser JWF-kazerne overbrengen, heeft de organisatie 20.000 euro gekost. Dat geld kost het vervoer van alle grote kunstwerken, de inrichting van het tentoonstellingsgebouw en de mankracht voor begeleiding van bezoekers op het kazerneterrein. Volledig gedekt zijn de kosten nog niet. Maar Van Son heeft goede hoop dat het rondkomt. "We hebben subsidieverzoeken uitgezet bij Ondernemend Assen, de gemeente en de provincie Drenthe. Ze dragen de kazerne allemaal een warm hart toe, zo heb ik begrepen, en vinden de militaire aanwezigheid van groot belang voor stad en regio, en ook de verbintenis met de burgers. Dus dat moet goedkomen", besluit een hoopvolle Van Son. De tentoonstelling Helmen vol Verhalen is te zien tot december. Bekijk hieronder Cassata, met daarin Amy van Son en veteraan Harrie Vorsteveld uit Bargercompascuum. Kazerne commandant majoor Steneker, burgemeester Marco Out en voorzitter ondernemend Assen, Kor IJszenga spraken als één stem en met persoonlijke anekdotes het aanwezige publiek toe tijdens de opening van de expositie van Helmen Vol Verhalen. In het voormalige restaurant werd hier de afgelopen weken een volledige expositie ingericht die van woensdag tot en met vrijdag te bezoeken is. Voor mensen binnen én buiten de kazerne. De expositie is te bezoeken tot en met eind januari 2023. Meer informatie en reserveringen op helmenvolverhalen.nl. De aftermovie van de opening van Helmen Vol Verhalen in AssenHelmen Vol Verhalen – de impact van de vredesmissies in kunst verbeeld Persoonlijke missie verhalen van veteranen staan centraal in het kunstproject Helmen Vol Verhalen. De ervaringen van de militairen vormen de inspiratiebron voor kunstwerken van tweeëntwintig kunstenaars. In een gezamenlijke missie maken kunstenaars en veteranen de relevantie zichtbaar van Nederlandse vredesmissies en de impact daarvan op de deelnemende militairen. Vanaf september tot en met november 2022 zijn de kunstwerken te zien in een reizende tentoonstelling.. De expositie landde als eerste in Overijssel en is nu te bezoeken op de Johan Willem Friso kazerne in Assen. Hierna vervolgt de expositie een weg langs alle provincies van het land. Veertig jaar vredesmissies In de afgelopen veertig jaar hebben Nederlandse soldaten bijgedragen in meerdere VN-vredesmissies. Wat hebben de militairen daar meegemaakt? Wat betekende de deelname voor het thuisfront? En hoe was de terugkeer in eigen land? Om dit inzichtelijk te maken zijn veteranen gekoppeld aan kunstenaars, die de verhalen van de blauwhelmen in kunstwerken hebben verbeeld. De militairen komen uit alle provincies van het land en representeren alle afdelingen van Defensie. Zo zijn de landmacht, de marine, de luchtmacht en de marechaussee en niet te vergeten het thuisfront in de expositie vertegenwoordigd. Drijvende kracht Drijvende kracht achter dit kunstproject is cultureel projectleider Amy van Son. Zij is zelf veteraan en merkte bij haar terugkeer naar de burgermaatschappij hoe belangrijk het is om je verhaal te vertellen. Delen wat je hebt meegemaakt, zorgt ervoor dat je traumatische ervaringen beter kan verwerken. Dat niet alleen, ook voor de samenleving is het van belang om te weten welke gevolgen een missie heeft voor een militair. Pas dan kan er begrip en erkenning ontstaan. Door met de hulp van kunstenaars de verhalen van veteranen boven water te halen, wordt hun geschiedenis zichtbaar voor iedereen. Waarbij de universele taal van kunst de brug slaat tussen de wereld van de burger en de militair. Kunstenaars In de expositie is beeldende kunst in diverse disciplines te zien: van fotografie, grafiek, tekeningen en schilderijen tot en met installaties, keramiek en sculpturen. Deelnemende kunstenaars zijn Anders Wolhar, Anook Cléonne, Bas Fontein, Caro Kropveld, Danielle Spoelman, Diederick Kraaijeveld, Erik van Maarschalkerwaard, Hans Mes, Jelmer Zwaan, Kunstconstructie, Mainkunstenaars, Marian Tappel, Mieke van Zundert, Mirka Farabegoli, Peter van Hal, Renée van den Kerkhof, Rob Voerman, Roxanne Monsanto, Sjaak Kooij, Tatjana Kiriënko, Tristan Louwaars, Bart Lucassen en Yvonne Beelen /STUDIO YTOPIA. Randprogrammering
Helmen Vol Verhalen toont naast de kunstwerken ook het project ReUniForm van modeontwerper Jaap Spruitenburg. De ontwerper heeft voor twee veteranen op maat gemaakte outfits gemaakt en hun persoonlijke geschiedenis in beeld gebracht. Daarnaast is er een gevarieerde randprogrammering. Zo komt rapper, kunstenaar en actionpainter Def P langs en zijn er diverse lezingen. De expositie in Drenthe is mede mogelijk gemaakt door Ondernemend Assen. Online De verhalen van veteranen en de ontmoetingen met de kunstenaar zijn ook opgetekend door journalisten. Verder zijn er podcasts van de onthullingen van de kunstwerken en heeft Omroepv in samenwerking met Helmen Vol verhalen een driedelige documentaireserie over ReUniForm gemaakt. Deze verhalen, podcasts en documentaires ze zijn te vinden via www.helmenvolverhalen.nl. Door NRC Kunst en Cultuur | Dominique van Varsseveld De tentoonstelling Helmen Vol Verhalen maakt deel uit van een project waarin oorlogsveteranen aan beeldend kunstenaars worden gekoppeld. Het laat zien wat er met iemand gebeurt nadat de grond onder zijn voeten is weggeslagen. De tentoonstelling Helmen Vol Verhalen trapte vlak voor de zomer af op beveiligd militair terrein tussen Arnhem en Het Nationale Park de Hoge Veluwe. In een stalen hangar op Vliegbasis Deelen werden de helikopters één dag verruild voor schilderijen, foto’s, sculpturen, wandkleden en installaties. Aan de hoge buitenmuren van de basis hingen uitvergrote advertenties; militairen met camouflageverf op het gezicht begroetten de mede- werkers. Maar de Top Gun-sfeer op de foto’s van defensie was binnen niet aanwezig. In de loods bewogen de deels in uniform gehulde militairen zich ingetogen – tussen de ietwat luidruchtigere kunstenaars – door de expositie waaraan ze hadden meegewerkt. De tentoonstelling Helmen Vol Verhalen maakt deel uit van een project waarin jonge en ervaren veteranen aan beeldend kunstenaars worden gekoppeld. Na de opening op de vliegbasis verhuisde de tentoonstelling naar het Memory Museum te Nijverdal. Het plan is om met de expositie door alle Nederlandse provincies te reizen. Initiatiefnemer en coördinator is marine-veteraan Amy van Son. „Ik heb het project in het begin maar militaristisch aangepakt”, vertelt ze. „Ik ben uitgegaan van een buddysysteem waarbij je op elkaar moet letten, gelijk aan wat we in het leger kennen. Kunstenaars gingen ‘mee op missie’: in een veilige omgeving vertelden veteranen over hun uitzending, en daar gingen de kunstenaars dan mee aan de slag.” Unieke inkijk De eerste lichting van het project leverde tweeëntwintig sterk uiteenlopende beeldende werken op. De veteranen staan in zwart-wit portretfoto’s samen met de kunstenaars afgebeeld boven aangrijpende verhaalfragmenten die ze deelden, en geven daarmee een indringende en unieke inkijk in de erva- ringen van militairen op missies. Met het project wil Van Son de impact van missies op militairen zichtbaar maken op een manier die voor burgers begrijpelijk is. „Srebrenica is 25 jaar geleden, pas nu wordt er erkend wat er gebeurd is. Het zou mooi zijn als we daarvan leren. Ondertussen heeft Nederland veertig jaar bijgedragen aan verschillende VN-vredesmissies. Dat de behoefte leeft om de weerslag daarvan op militairen te laten zien, blijkt al uit de vijfenzeventig aanmeldingen van veteranen die al snel na de open call binnen kwamen.” Van Son vertelt dat ze de oproep zo breed mogelijk heeft uitgezet: „De landmacht, de luchtmacht, de marine, de marechaussee en het thuisfront doen mee aan het project. Ik heb ook naar verschillende functies gekeken. Een kok die in Kamp Holland in een pannetje doperwten staat te roeren en raketten hoort overvliegen, kan net zo geraakt zijn door een uitzending als een infanterist.” Indringende teksten In de begeleidende teksten naast de kunstwerken volgen indringende flarden tekst van de deelnemende militairen elkaar op. Zoals bij het schilderij We lost one van Mieke van Zundert. Een lege stoel staat uitgelicht op het verder sober gekleurde doek; in olieverf legde ze de eerste maaltijd na het verlies van een soldaat vast. Erik Kuiper, dienstplichtig soldaat Koninklijke Landmacht, verloor tijdens de eerste VN-missie van Nederland in Libanon een kameraad uit eigen post. Hij schrijft: „(...)kreeg je zo’n formulier onder je neus. Het moest een keuze zijn. Maar of het nou zo slim was om een stel 19-jarigen daar naartoe te sturen ... Dat weet ik niet.” Of bij een vijfluik van kunstenaar Sjaak Kooij, waarin hij het thema vaderschap laat zien en de impact van geweld op kinderen in een woestijnlandschap. Het beeld van een scherf in een opengesperde hand is gebaseerd op een herinnering van Kaweh Madad, adjudant en onderofficier van de Koninklijke Landmacht, aan kinderen in Afghanistan die achteloos speelden met rondslingerende vlinderbommen. Madad diende als tolk in Afghanistan en schrijft: „Op mijn twaalfde vluchtte ik met mijn ouders en zusje van Iran naar Nederland. Met deze achtergrond lijkt het misschien gek dat je mee wilt op militaire missie.”
Legermaterialen zoals munitiekisten, helmen, prikkeldraad en een zwaard zijn in verschillende sculptures verwerkt en vallen onder het heldere zaallicht bij de museumopstelling in Nijverdal meer op. Aan een wand hangen verschillende vale T- shirts die werden gedragen tijdens de missies en vaak ook door de militairen zelf werden ontworpen. Op een paar shirts wordt geweld met bravoure uitgedragen. Zo staat op een van de shirts een teddybeer met een precisiegeweer naast een schedel met een ingeslagen kogel met daarnaast de tekst: „Long distance brain surgery”. Een ander shirt draagt de ontnuchterende tekst: „Wat doe ik hier eigenlijk?” Van Son: „Er wordt te makkelijk gedacht: ‘Je hebt ervoor getekend, om mensen dood te schieten.’ Dat is natuurlijk niet zo. En de gedachten van militairen veranderen ook. Over Afghanistan maakten mensen in gedachten een eigen construct dat nu na de terugtrekking weer moet veranderen.” Ze vervolgt: „Stel je bent theoretisch opgeleid en je wil iets goeds doen voor de wereld, dan ga je misschien bij een ngo zoals Artsen zonder grenzen werken. Als je meer praktisch bent aangelegd, kom je sneller in het leger terecht.” Revalidatiecentrum In de hangar op vliegbasis Deelen vertelde veteraan Edwin de Wolf, leidinggevende bij een Militair Revalidatiecentrum, dat het beroep militair een wezenlijk deel van hem uit- maakt. „Het is niet zomaar een vak. Ook als je het pak uittrekt, blijf je militair en blijft je hart groen.” De Wolf vertelde in het atelier van kunstenaar Anook Cléonne het verhaal over zijn uitzending naar Bosnië, waar hij zijn linkerbeen verloor toen hij op een bermbom stapte. Cléonne: „Ik dacht eerst: de wereld van defensie en de wereld van kunst kunnen niet verder uit elkaar liggen. Maar het gaat juist om dingen zicht- baar maken. Hoe laat je zien wat er met iemand gebeurt nadat de grond onder zijn voeten vandaan is geslagen, en hoe hij daarna verder gaat? Hoe verbeeld je en maak je invoel- baar waar iemand geen woorden voor heeft? Kunst is daarbij zo’n mooi middel. ”De Wolf vertelt dat er met de onthulling van Cléonnes kunstwerk De kaart is niet het terrein veel op hem afkwam. „Je slaapt een paar nachten niet. Maar nee, in het proces ernaar-toe kende ik geen schaamte. En uiteindelijk wist een wildvreemde beelden uit mijn verhaal te halen.” De expositie was te zien in Deelen en in Nijverdal en is nu te bezoeken op de Johan Willem Friso kazerne in Assen. |
Volg hier alles overHelmen Vol Verhalen Archieven
Oktober 2024
Categorieën
Alles
|